Przejdź do głównej zawartości

Test Clavier

METODA KRAKOWSKA- Czyli co pomogło ruszyć mowe u Marcela

Gdy rodzic patrzy na swoje dziecko to widzi w nim cały wszechświat.Lecz gdy słyszy diagnozę AUTYZM to czuje jak grunt usuwa mu się z pod nóg. Powstaje mnóstwo pytań i wątpliwości: Jak pomóc dziecku? Jak poradzi sobie w przyszłości? Co zrobić, aby nie odstawało zbytnio od rówieśników? 

 

Jedno na 68 dzieci w Stanach Zjednoczonych ma zdiagnozowane spektrum autyzmu.
W Polsce liczba dzieci autystycznych ciągle rośnie. Dane te są zastraszające.
Przecież za tymi statystykami kryje się ból milionów matek, ojców, dziadków, oraz odebranych utraconych możliwości dzieci. Na szczęście powstają ciagle to nowe kierunki pomocy dzieciom autystycznym. Od kilkunastu lat rozwija się w Polsce Metoda Krakowska. 
Na czym polega? Czy skutecznie pomaga dzieciom z zaburzeniami rozwoju takimi jak Autyzm?
Autorem Metody Krakowskiej jest profesor J. Cieszyńska, pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, w Katedrze Logopedii. Metoda ta powstała, dzięki wieloletnim doświadczeniom i badaniom prowadzonym w trakcie pracy z dziećmi z zaburzeniami i niedosłyszącymi oraz w oparciu o najnowsze odkrycia naukowe z dziedziny neurobiologii.
Założeniem metody jest to, aby dziecko przeszło przez wszystkie etapy rozwoju tak jak dziecko zdrowe. Chodzi o to, by niejako "zmusić" mózg do pracy, pobudzić go do działania i rozwoju. Jest to możliwe ponieważ badania dowodzą, że rozwój mózgu dziecka odbywa się w oparciu o czynniki środowiskowe, o własne doświadczenia, a nie jest warunkowany czynnikami genetycznymi. Dlatego wiek dziecka określa po stopniu rozwoju konkretnych umiejętności - np. myślenie przez analogie - wiek umysłowy 3 lata i 8 miesięcy. Ogromną wagę w metodzie krakowskiej przykłada się do nauki czytania. Przyjmuje się zasadę "od słowa przeczytanego do słowa wypowiedzianego". Dlatego już półtoraroczne dziecko można uczyć czytać metodą symultaniczno-sekwencyjną. Dziecko szybciej nauczy się komunikować, gdy najpierw nauczy się czytać. Metoda Krakowska obejmuje rozwój dziecka na wielu płaszczyznach, stosowane techniki to między innymi:
  • Stymulacja słuchowa - najbardziej kojarzona z Metodą Krakowską. Jest to praca z dzieckiem na słuchawkach. Nagrania powinno się słuchać 6 do 10 minut dwa razy dziennie. Technika ta pomaga dziecku rozwinąć uwagę i koncentrację, kształtuje właściwy wzorzec mowy oraz mobilizuje dziecko do naśladowania.
  • Nauka zabawy - rodzice dzieci autystycznych wiedzą, że ich dzieci nie potrafią się bawić. Nawet jeśli zainteresują się jakąś zabawką, to używają jej niezgodnie z przeznaczeniem. A zabawa dla dziecka ma duże znaczenie edukacyjne. Dlatego metoda krakowska uczy zabawy kierowanej i tematycznej.
  • Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania - dziecko uczy się czytać poznając sylaby a nie głoski. Nauka zaczyna się od samogłosek prymarnych i sylab otwartych, następnie sylaby zamknięte i proste teksty.
  • Stymulacja lewopółkulowa - lewa półkula mózgu lewej półkuli mózgu odpowiedzialna jest za mowę i rozumienie mowy, logiczne myślenie, analizę, pisanie, wykrywanie relacji itd. Dlatego tak ważne jest by u dzieci autystycznych rozwijać pracę tej półkuli mózgu. Osiąga się to poprzez ćwiczenia rozwijające analizę i syntezę wzrokową, pamięć, umiejętność szeregowania, uporządkowania sekwencyjnego, wyszukiwania różnic, uporządkowania linearnego, odwracania wzorów, grafopercepcji i nauki czytania.

Dzięki własnie tej metodzie mowa Marcela ruszyła. Ale gdyby nie rewelacyjna Pani Logopeda do ktorej wtedy chodziliśmy to nie wiem czy moje dziecko wypowiadałoby chociazby połowe tego co potrafi .
Więc pamiętajcie rodzice jeśli wasze dziecko nie mówi podstawowych słów w wieku 2 no może 2,5lat udajcie się do poradni nic was to nie kosztuje a dziecko naprawdę później ucierpi na tym ze zbyt późno uzyska pomoc .

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci autystycznych

                                                 SI Witam was wszystkich . Dzisiaj chciałabym troche napisać o zaburzeniach integracji sensorycznej u dzieci  autystycznych. Na początek troche o naszych zaburzeniach ,Marcel ma przedewszystkim zaburzenia czucia głebokiego potrzebuje stymulacji czuciowych docisków masażów itp. Ma problemy z nadpobudliwoscia stymuluje sie skacząc i biagając w związku z tym często ludzie myślą ze jest niegrzeczny bo ucieka ale dlatego ze on ma poczucie ze musi biec i tyle . to tyle na początek niżej znajdziejdzie wiele przydatnych informacji o róznych zaburzeniach. Nieprawidłowe przetwarzanie danych sensorycznych powoduje, że dziecko autystyczne: ma trudności z szybkim tworzeniem wzrokowej reprezentacji obiektu nie rozwija prawidłowo schematu ciała ma kłopoty z w...

Testowanie Tabletki do zmywarki Somat Gold

Witajcie :) Dziś przyszedł czas na testowanie kapsułek do zmywarki Somat a także tabletek myjących zamywarkę warto pamiętać żeby co jakiś czas wyczyścić naszą zmywareczkę od środka ... Wypróbowałam kapsułki w rożnych programach i różnych temperaturach żeby mieć pewność że są warte aby przy kolejnych zakupach właśnie te wybrać ... I muszę przyznać że byłam pozytywnie zaskoczona bo naczynia zawsze wyciągam domyte lśniące a ze zmywarki wydobywa się świeży zapach . Tak więc mogę z czystym sumieniem polecić wam tabletki do zmywarki Somat Gold

Wycieczka Rowerowa

                 Pierwsza wycieczka rowerowa Fajnie gdy można z synem wyjść na rower i chociaż nie było to proste to dał dzielnie rade mimo płaczu że są wyboje ze kamyczki sie na niego patrzą jechał prosto przed siebie . Więc mamy zaliczoną naszą pierwszą rodzinną wycieczkę i mam nadzieje że uda nam sie to powtarzać częściej . A wy jak spędziliście ten dzisiejszy słoneczny dzień ??