Gdy rodzic patrzy na swoje dziecko to widzi w nim cały wszechświat.Lecz gdy słyszy diagnozę AUTYZM to czuje jak grunt usuwa mu się z pod nóg. Powstaje mnóstwo pytań i wątpliwości: Jak pomóc dziecku? Jak poradzi sobie w przyszłości? Co zrobić, aby nie odstawało zbytnio od rówieśników?
Jedno na 68
dzieci w Stanach Zjednoczonych ma zdiagnozowane spektrum autyzmu.
W
Polsce liczba dzieci autystycznych ciągle rośnie. Dane te są
zastraszające.
Przecież za tymi statystykami kryje się ból milionów
matek, ojców, dziadków, oraz odebranych utraconych możliwości dzieci. Na
szczęście powstają ciagle to nowe kierunki pomocy dzieciom autystycznym. Od kilkunastu lat rozwija
się w Polsce Metoda Krakowska.
Na czym polega? Czy skutecznie pomaga
dzieciom z zaburzeniami rozwoju takimi jak Autyzm?
Autorem
Metody Krakowskiej jest profesor J. Cieszyńska, pracownik Uniwersytetu
Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, w Katedrze
Logopedii. Metoda ta powstała, dzięki wieloletnim doświadczeniom i
badaniom prowadzonym w trakcie pracy z dziećmi z zaburzeniami i
niedosłyszącymi oraz w oparciu o najnowsze odkrycia naukowe z dziedziny
neurobiologii.
Założeniem metody jest
to, aby dziecko przeszło przez wszystkie etapy rozwoju tak jak dziecko
zdrowe. Chodzi o to, by niejako "zmusić" mózg do pracy, pobudzić go do
działania i rozwoju. Jest to możliwe ponieważ badania dowodzą, że rozwój
mózgu dziecka odbywa się w oparciu o czynniki środowiskowe, o własne
doświadczenia, a nie jest warunkowany czynnikami genetycznymi. Dlatego
wiek dziecka określa po stopniu rozwoju konkretnych umiejętności - np.
myślenie przez analogie - wiek umysłowy 3 lata i 8 miesięcy. Ogromną
wagę w metodzie krakowskiej przykłada się do nauki czytania. Przyjmuje się zasadę "od
słowa przeczytanego do słowa wypowiedzianego". Dlatego już półtoraroczne
dziecko można uczyć czytać metodą symultaniczno-sekwencyjną. Dziecko
szybciej nauczy się komunikować, gdy najpierw nauczy się czytać. Metoda
Krakowska obejmuje rozwój dziecka na wielu płaszczyznach, stosowane
techniki to między innymi:
- Stymulacja słuchowa - najbardziej kojarzona z Metodą Krakowską. Jest to praca z dzieckiem na słuchawkach. Nagrania powinno się słuchać 6 do 10 minut dwa razy dziennie. Technika ta pomaga dziecku rozwinąć uwagę i koncentrację, kształtuje właściwy wzorzec mowy oraz mobilizuje dziecko do naśladowania.
- Nauka zabawy - rodzice dzieci autystycznych wiedzą, że ich dzieci nie potrafią się bawić. Nawet jeśli zainteresują się jakąś zabawką, to używają jej niezgodnie z przeznaczeniem. A zabawa dla dziecka ma duże znaczenie edukacyjne. Dlatego metoda krakowska uczy zabawy kierowanej i tematycznej.
- Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania - dziecko uczy się czytać poznając sylaby a nie głoski. Nauka zaczyna się od samogłosek prymarnych i sylab otwartych, następnie sylaby zamknięte i proste teksty.
- Stymulacja lewopółkulowa - lewa półkula mózgu lewej półkuli mózgu odpowiedzialna jest za mowę i rozumienie mowy, logiczne myślenie, analizę, pisanie, wykrywanie relacji itd. Dlatego tak ważne jest by u dzieci autystycznych rozwijać pracę tej półkuli mózgu. Osiąga się to poprzez ćwiczenia rozwijające analizę i syntezę wzrokową, pamięć, umiejętność szeregowania, uporządkowania sekwencyjnego, wyszukiwania różnic, uporządkowania linearnego, odwracania wzorów, grafopercepcji i nauki czytania.
Dzięki własnie tej metodzie mowa Marcela ruszyła. Ale gdyby nie rewelacyjna Pani Logopeda do ktorej wtedy chodziliśmy to nie wiem czy moje dziecko wypowiadałoby chociazby połowe tego co potrafi .
Więc pamiętajcie rodzice jeśli wasze dziecko nie mówi podstawowych słów w wieku 2 no może 2,5lat udajcie się do poradni nic was to nie kosztuje a dziecko naprawdę później ucierpi na tym ze zbyt późno uzyska pomoc .
Komentarze
Prześlij komentarz